Sunday, May 17, 2009

Pentaksiran Psikometrik



PENTAKSIRAN PSIKOMETRIK

} Suatu instrumen pentaksiran yang direkabentuk untuk mendapatkan maklumat secara kualitatif dan kuantitatif tentang keupayaan seseorang untuk bertindak balas dalam suatu cara tertentu

} Mengukur kebolehan semula jadi (innate ability) dan kebolehan yang diperoleh (acquired ability) daripada pengalaman dan persekitaran

} Tidak berasaskan kurikulum dan pengajaran-pembelajaran

} Dibangunkan atas nasihat pakar psikometrik dan ahli psikologi

} Tidak melaporkan prestasi

} Laporan dalam bentuk deskriptif

} JENIS UJIAN

} UJIAN APTITUD AM

} PERKARA YANG DIUKUR DALAM UJIAN APTITUD TAHUN ENAM

} UJIAN APTITUD AM TAHUN ENAM

} Kinestatik - Jasmani
(Pintar jasmani)

A1 : Kebolehan mengawal pergerakan tubuh

A2 : Kebolehan memahami pergerakan tubuh

} Naturalis
(Pintar naturalisme)

A1 : Keupayaan mengenal pasti bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

A2 : Keupayaan mengklasifikasi bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

A3 : Keupayaan mengapresiasi / menghargai bahan semulajadi seperti tanaman dan haiwan termasuk mineral dan cakerawala

} Muzik
(Pintar muzik)

A1 : Kebolehan menghargai dan mengapresiasi muzik dan ritma

A2 : Kebolehan menghayati muzik dan ritma

A3 : Kebolehan membuat persembahan muzik dan ritma

A4 : Kebolehan menggubah muzik dan ritma

} Interpersonal
(Pintar orang - pengalaman sosial)

A1 :Kebolehan mengorganisasi dalam kumpulan

- merancang, menyusunatur kerja, mentadbir, memimpin,mendorong, mempengaruhi

A2 :Kebolehan berkomunikasi dan berinteraksi dalam pelbagai bentuk set komunikasi (verbal dan

non-verbal) dalam kumpulan

A3 :Kebolehan menjalinkan hubungan serta bekerjasama dalam kumpulan

} Intrapersonal
(Pintar diri - refleksi kendiri)

A1 : Kebolehan menilai kekuatan kendiri

A2 : Kebolehan menilai kelemahankendiri

A3 : Kebolehan menilai bakat kendiri

A4 : Kebolehan menilai minat kendiri

Keupayaan melihat dari perspektif berbeza serta menghasilkan idea dan konsep yang asli

}
INVENTORI PERSONALITI

} INVENTORI PERSONALITI

Konstruk Yang Diukur

Pra Sekolah

1 Komunikasi / Hubungan dengan orang lain

2 Kerja Kumpulan

Tahap 1 (Tahun 1 – 2)

1 Komunikasi / Hubungan dengan orang lain

2 Kerja Kumpulan

Tahun 3 – 11

1 Extraversion

2 Nilai / Akauntabiliti

3 Emotional Functionality

4 Penyesuaian budaya

5 Spiritual Stability

6 Kerohanian

7 Jati Diri

8 Kepimpinan

9 Keusahawanan

10 Etika

} Pentaksiran Psikometrik di Peringkat Prasekolah & Tahun 1

} Ujian Aptitud Khusus

Ujian Minat / Kecenderungan / Bakat dalam
bidang khusus

} Inventori Personaliti

1 Komunikasi / Hubungan dengan orang lain

2 Kerja Kumpulan

} Pentaksiran Psikometrik di Peringkat Prasekolah & Tahun 1

CONTOH MODUL

UJIAN MINAT

} Nama Ujian

UJIAN

MINAT

} Definisi Minat

Minat ialah keinginan

(kesukaan, kecenderungan)

kepada sesuatu

- Kamus Dewan edisi keempat (2005)

} Rasional

q Untuk mendapatkan maklumat lain (selain daripada keputusan ujian akademik) yang diperlukan untuk membolehkan guru mengetahui minat murid

q Dalam bilik darjah, guru memerlukan idea untuk membuat murid tertarik dengan pengajaran atau apa yang hendak disampaikan

q Memberi perhatian’ merupakan satu keperluan untuk menggalakkan pembelajaran yang berkesan

q Jika konteks yang digunakan dalam pengajaran merupakan sesuatu yang diminati, murid akan suka dan akan memberi perhatian, seterusnya menggalakkan pembelajaran yang lebih berkesan

} APA YANG DITAKSIR?

CONTOH

Membaca Melukis

Menyanyi Menari

Mendengar cerita Memasak

Menulis / Menyalin Menonton TV

Mendengar Radio Permainan Komputer

Berbual Mewarna

Bersosial

} CONTOH
KONTEKS / ASPEK

qObjek

Kereta, Bunga

qHaiwan

Kucing, Burung

qAktiviti

Berkhemah, Memancing, Membersih kawasan, Berkelah

qBidang Sains

qBidang Seni

qKarekter kartun

Naruto, Ben10

} Instrumen

} Soal selidik

} Pemerhatian

} Senarai Semak

} Inventori

} Perbualan

} Lakonan

} Contoh Item Soal-Selidik

} Apakah yang selalu kamu lakukan pada waktu lapang?

} Apakah permainan kegemaran kamu?

} Apakah permainan yang kamu ada di rumah?

} Adakah permainan yang kamu hajati kamu miliki? Jika ya, nyatakan.

} Adakah kamu memiliki binatang peliharaan?

Jika ya, nyatakan.

} Contoh Item Senarai Semak

Petunjuk kepada minat mewarna

} Mengetahui pelbagai warna

} Mengenal warna yang ditunjukkan

} Pandai mencampur warna

} Bersungguh-sungguh apabila mewarna

} Mewarna dengan kemas hingga selesai

} Memperkembangkan idea dalam mewarna

} CONTOH
KONTEKS / ASPEK

qObjek

Kereta, Bunga

qHaiwan

Kucing, Burung

qAktiviti

Berkhemah, Memancing, Membersih kawasan, Berkelah

qBidang Sains

qBidang Seni

qKarekter kartun

Naruto, Ben10

} PENSKORAN

Bergantung kepada jenis item sama ada:

1. Dikotomos

(Ya / Tidak, Ada / Tiada)

2. Polikotomos

(Selalu, Kadang-kadang, Tidak pernah)

Skala Likert, Rating

Skor menunjukkan tahap

} Pelaporan

Minat murid dilaporkan secara

deskriptif dan individu,

berdasarkan skor

pada pernyataan tingkah laku

yang berkaitan minat

terhadap sesuatu

} Contoh Pelaporan

Amin menunjukkan minat dalam bidang reka cipta.

Beliau sentiasa teruja dan bersemangat apabila

terdapat aktiviti atau permainan yang melibatkan bahan seperti lego, doh, pasir, tanah liat dan puzzle. Beliau tekun dalam aktiviti berkenaan dan dapat membentuk objek dengan jelas. Amin sentiasa menawar diri untuk bercerita tentang

objek yang dibentuk. Bakat yang Amin ada boleh diasah dengan lebih banyak aktiviti yangmemerlukan daya kreativiti.

1 comment: