Sunday, May 17, 2009

SISTEM PENTAKSIRAN PENDIDIKAN (UMUM)

SPPK UMUM

Saranan Y.B. Menteri Pelajaran dan pernyataan dalam Teras II PIPP terhadap pentaksiran:

§ Mengubah penekanan peperiksaan awam daripada berasaskan kandungan (content based) kepada berasaskan kemahiran dan kebolehan (skill and ability)

§ Mengurangkan mata pelajaran

§ Menggunakan sistem semester

§ Mampu menggalakkan pembinaan karakter

§ Berupaya meningkatkan kualiti murid dari segi binaupaya insan (human capacity building)

§ Melibatkan semua pihak di KPM

§ Melaksanakan kajian rintis

MATLAMAT SPPK

Mengurangkan tekanan peperiksaan awam

Memperkukuhkan PBS

Pentaksiran yang berterusan

Memperbaiki pembelajaran murid

Pentaksiran yang lebih holistik

Membina modal insan dengan lebih berkesan

KONSEP PENTAKSIRAN YANG DICADANGKAN

Sistem pentaksiran holistik yang berupaya memberi gambaran menyeluruh tentang penguasaan ilmu dan penghayatan nilai-nilai teras (core values) dipupuk melalui pendidikan.

Nilai-nilai teras:

q Berketrampilan

q Berinovasi

q Berakhlak mulia

q Bertanggungjawab

q Bersikap patriotik

q Keusahawanan

APA YANG DIKURANGKAN

Kebergantungan kepada gred dan skor peperiksaan berpusat untuk mendapatkan maklumat tentang pebelajaran murid

Penekanan kepada pencapaian akademik

Bilangan mata pelajaran bagi peperiksaan pusat

APA YANG DIPERTINGKATKAN

Pentaksiran tentang penyertaaan, penglibatan dan prestasi murid dalam aktiviti kokurikulum dan ekstrakurikulum secara sistematik dan objektif.

Pengupayaan sekolah dan guru untuk mengendalikan pentaksiran tentang pembelajaran (of learning) dan untuk pembelajaran (for learning).

Pengiktirafan Pentaksiran Berasaskan Sekolah

APA YANG DIPERKENALKAN

Pentaksiran rujukan standard untuk memberi makna kepada prestasi dan pencapaian murid dalam pembelajaran

Pentaksiran psikometrik untuk mengumpul maklumat tentang kesediaan, bakat, kecenderungan, sahsiah dan kebolehan am murid untuk membantu guru lebih memahami murid mereka

Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum untuk mengumpul maklumat tentang kecergasan, kesihatan dan penglibatan dalam aktiviti kokurikulm

Pentaksiran berterusan dari peringkat Prasekolah hingga ke peringkat Sekolah Menengah Atas

Kerjasama dengan pelbagai agensi dan pihak luar yang berkepentingan dan berwibawa dalam proses pentaksiran pendidikan dan pensijilan

PERKARA YANG DICADANGKAN

Sistem pentaksiran yang holistik, rujukan standard, fleksibel dan seimbang:

§ Mengiktiraf Pentaksiran Berasaskan Sekolah

§ Mengurangkan peperiksaan awam

§ Mengurangkan mata pelajaran dalam peperiksaan awam

§ Mewujudkan sistem pentaksiran yang membolehkan guru mentaksir semasa mengajar dan murid ditaksir semasa belajar

§ Mengadakan pentaksiran sistem semester

§ Mewujudkan pangkalan data pentaksiran di PPD

§ Mewujudkan pentaksiran alternatif yang relevan dengan keperluan murid

No comments:

Post a Comment