SPPK UMUM
Saranan Y.B. Menteri Pelajaran dan pernyataan dalam Teras II PIPP terhadap pentaksiran:
§ Mengubah penekanan peperiksaan awam daripada berasaskan kandungan (content based) kepada berasaskan kemahiran dan kebolehan (skill and ability)
§ Mengurangkan mata pelajaran
§ Menggunakan sistem semester
§ Mampu menggalakkan pembinaan karakter
§ Berupaya meningkatkan kualiti murid dari segi binaupaya insan (human capacity building)
§ Melibatkan semua pihak di KPM
§ Melaksanakan kajian rintis
• MATLAMAT SPPK
• Mengurangkan tekanan peperiksaan awam
• Memperkukuhkan PBS
• Pentaksiran yang berterusan
• Memperbaiki pembelajaran murid
• Pentaksiran yang lebih holistik
• Membina modal insan dengan lebih berkesan
• KONSEP PENTAKSIRAN YANG DICADANGKAN
– Sistem pentaksiran holistik yang berupaya memberi gambaran menyeluruh tentang penguasaan ilmu dan penghayatan nilai-nilai teras (core values) dipupuk melalui pendidikan.
– Nilai-nilai teras:
q Berketrampilan
q Berinovasi
q Berakhlak mulia
q Bertanggungjawab
q Bersikap patriotik
q Keusahawanan
• APA YANG DIKURANGKAN
• Kebergantungan kepada gred dan skor peperiksaan berpusat untuk mendapatkan maklumat tentang pebelajaran murid
• Penekanan kepada pencapaian akademik
• Bilangan mata pelajaran bagi peperiksaan pusat
• APA YANG DIPERTINGKATKAN
• Pentaksiran tentang penyertaaan, penglibatan dan prestasi murid dalam aktiviti kokurikulum dan ekstrakurikulum secara sistematik dan objektif.
• Pengupayaan sekolah dan guru untuk mengendalikan pentaksiran tentang pembelajaran (of learning) dan untuk pembelajaran (for learning).
• Pengiktirafan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
• APA YANG DIPERKENALKAN
• Pentaksiran rujukan standard untuk memberi makna kepada prestasi dan pencapaian murid dalam pembelajaran
• Pentaksiran psikometrik untuk mengumpul maklumat tentang kesediaan, bakat, kecenderungan, sahsiah dan kebolehan am murid untuk membantu guru lebih memahami murid mereka
• Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum untuk mengumpul maklumat tentang kecergasan, kesihatan dan penglibatan dalam aktiviti kokurikulm
• Pentaksiran berterusan dari peringkat Prasekolah hingga ke peringkat Sekolah Menengah Atas
• Kerjasama dengan pelbagai agensi dan pihak luar yang berkepentingan dan berwibawa dalam proses pentaksiran pendidikan dan pensijilan
• PERKARA YANG DICADANGKAN
Sistem pentaksiran yang holistik, rujukan standard, fleksibel dan seimbang:
§ Mengiktiraf Pentaksiran Berasaskan Sekolah
§ Mengurangkan peperiksaan awam
§ Mengurangkan mata pelajaran dalam peperiksaan awam
§ Mewujudkan sistem pentaksiran yang membolehkan guru mentaksir semasa mengajar dan murid ditaksir semasa belajar
§ Mengadakan pentaksiran sistem semester
§ Mewujudkan pangkalan data pentaksiran di PPD
§ Mewujudkan pentaksiran alternatif yang relevan dengan keperluan murid
No comments:
Post a Comment