Saturday, May 16, 2009

Sistem Pentaksiaran Sekolah (Taklimat Rintis)

10 – 13 Mei 2009

PROJEK RINTIS

Mendapat maklumat tentang keperluan, kesesuaian dan kebolehlaksanaan dari segi

§ Sistem

§ Personel

§ Latihan

§ Prasarana

Sekolah Rintis

§ 50 buah sekolah pada tahun 2008

§ 500 buah sekolah pada tahun 2009

PROGRAM RINTIS
SISTEM PENTAKSIRAN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (SPPK)

TUJUAN RINTIS SPPK

memperkenalkan konsep SPPK bagi mewujudkan kesedaran kepada guru dan pentadbir sekolah

mendapatkan penerimaan guru dan sekolah tentang perlunya SPPK dilaksanakan dalan sistem pendidikan

mengkaji kebolehlaksanaan SPPK dalam sistem persekolahan semasa

mendapatkan maklumat tentang tahap kesediaan sekolah dari segi personel, infrastruktur, murid dan ibu bapa

PERKARA YANG DIKAJI DALAM RINTIS

Kesediaan (pengetahuan, kefahaman dan sikap) dan kepakaran guru, pentadbir dan kakitangan sekolah, PPD dan JPN bagi melaksanakan SPPK

Kesesuaian dan kebolehlaksanaan SPPK dalam sistem persekolahan

Kesesuaian dan kebolehlaksanaan kaedah menyimpan rekod dan melaporkan pencapaian murid

Kesesuaian kelengkapan infrastruktur fizikal dan ICT

Keperluan personel dan kesesuaian struktur organisasi

Keberkesanan bahan pentaksiran yang digunakan

Keperluan dan keberkesanan latihan

Keberkesanan treatment, remedial, maklumbalas dalam pertumbuhan pembelajaran murid

Maklumat tersebut diperoleh dari
INSTRUMEN RINTIS

Instrumen Kajian Rintis – Bahan 007

Instrumen Kajian Kesesuaian Wajaran Pentaksiran Di Peringkat Sekolah dan Bebas Tgas Guru dalam Pelaksanaan SPPK - 005

RINTIS PELAKSANAAN

RINTIS PELAKSANAAN

Membina Standard Prestasi peringkat sekolah bagi konteks/mata pelajaran/unit pembelajaran yang diajar

Membina tugasan/instrumen untuk perkara yang hendak ditaksir (PADI)
1 Profil
2 Achievement
3 Development
4 Involvement


Mentadbir Instrumen
semasa
Pengajaran dan Pembelajaran

Menskor respons murid

Melapor SECARA deskriptif /kualitatif mengikut PASSaK
1 Potensi (P)
2 Akademik (A)
3 Sosial (S)
4 Sahsiah (Sa)
5 Kebudayaan (K)

Menggunakan Portfolio untuk merekod hasil kerja murid

RINTIS PELAKSANAAN

PENTAKSIRAN PSIKOMETRIK

INVENTORI PERSONALITI

PERINGKAT : TAHUN SATU

AKTIVITI : KOMUNIKASI / HUBUNGAN DENGAN ORANG LAIN

INSTRUMEN : PEMERHATIAN

Bina Instrumen:

Sediakan satu set instrumen pemerhatian yang lengkap untuk mengetahui tahap dan kebolehan komunikasi atau perhubungan dengan orang lain bagi murid Tahun Satu.

Pilih bentuk komunikasi yang sesuai

(Perbualan, Lakonan, Sesi soal jawab)

Tentukan konteks

(Keluarga, Makanan, Permainan)

Sediakan senarai semak

Sediakan penskoran

Panduan Tadbir

Tadbirkan Instrumen

Sediakan pelaporan

Beri maklumbalas

APTITUD KHUSUS

PERINGKAT : PRA SEKOLAH

AKTIVITI : MINAT

INSTRUMEN : SENARAI SEMAK

Bina Instrumen:

Sediakan satu set instrumen senarai semak yang lengkap untuk mengetahui minat murid dalam bidang-bidang tertentu bagi murid prasekolah

Sediakan senarai semak

(Sama ada bentuk penulisan, grafik atau media lain)

Sediakan panduan untuk menentukan minat murid

Sediakan kaedah penskoran

Panduan Tadbir

Tadbirkan Instrumen

Sediakan pelaporan

Beri maklumbalas

INVENTORI PERSONALITI

PERINGKAT : TAHUN SATU

AKTIVITI : KERJA KUMPULAN

INSTRUMEN : PEMERHATIAN

Bina Instrumen:

Sediakan satu set instrumen pemerhatian yang lengkap untuk mengetahui tahap dan kebolehan murid Tahun Satu dalam kerja kumpulan.

Pilih aktiviti kerja kumpulan yang sesuai

(Jig-saw Puzzle, Gotong-royong)

Tentukan konteks

(Rakan sebaya, Permainan)

Sediakan senarai semak

Sediakan penskoran

Panduan Tadbir

Tadbirkan Instrumen

Sediakan pelaporan

Beri maklumbalas

RINTIS PELAKSANAAN

PENTAKSIRAN AKTIVITI JASMANI (PAJ)

BAHAN-BAHAN YANG DISEDIAKAN:

Instrumen Pendidikan Jasmani Prasekolah

Instrumen Pendidikan Jasmani Tahun 1

Instrumen Pendidikan Kesihatan Tahun 1

Contoh Borang Pentaksiran PAJ untuk penskoran

Rakaman Aktiviti PAJ yang menunjukkan:

Contoh aktiviti yang perlu ditaksir

Contoh kaedah pentaksiran

ARAHAN TUGASAN BENGKEL:

Fasilitator akan memainkan rakaman video untuk 10 minit.

Para peserta diminta melihat video dan mengenal pasti aktiviti yang sepadan dengan instrumen yang disediakan.

(Nota: Video ini adalah mewakili aktiviti sebenar yang akan dilakukan oleh guru PAJ di sekolah.)

Para peserta diminta memberikan komen tentang tahap penguasaan murid di dalam pelaksanaan aktiviti tersebut.

Para peserta diminta merekod (1 ) dalam Borang Pentaksiran PAJ.

Para peserta diminta menyediakan maklum balas dan sumbang saran hasil perbengkelan untuk pembentangan selama 10 minit.

RINTIS PELAKSANAAN

RINTIS PELAKSANAAN

RINTIS PELAKSANAAN

RINTIS PELAKSANAAN

RINTIS PELAKSANAAN

LAPORAN RINTIS - GURU

Untuk mendapatkan maklumat tentang kekuatan, kelemahan dan masalah berhubung pentaksiran sekolah dari segi:

§ Bentuk pentaksiran

§ Penghasilan instrumen pentaksiran

§ Pengendalian pentaksiran

§ Perekodan maklumat

§ Analisis

§ Kaedah pelaporan

§ Penggunaan hasil pentaksiran

HARAPAN

Setiap warga pendidikan mengetahui/memahami bahawa KPM akan melaksanakan transformasi pentaksiran di Malaysia

LAWATAN PEMANTAUAN

Untuk mendapatkan maklumat tentang kekuatan, kelemahan dan masalah berhubung pentaksiran sekolah dari segi:

§ Bentuk pentaksiran

§ Penghasilan instrumen pentaksiran

§ Pengendalian pentaksiran

§ Perekodan maklumat

§ Analisis

§ Pelaporan

§ Penggunaan hasil pentaksiran

LAWATAN PEMANTAUAN

Untuk mendapatkan maklumat tentang pelaksanaan pentaksiran sekolah dari segi:

§ Personel

§ Infrastruktur

§ Murid

§ Guru

§ Ibu bapa pentaksiran

DAPATAN YANG DIHASRATKAN DARI PEMANTAUAN

Adakah pentaksiran yang dijalankan di sekolah masih terlalu berfokus kepada pencapaian akademik?

Adakah format, bentuk dan instrumen pentaksiran sekolah masih mirip peperiksaan berpusat?

Adakah sekolah benar-benar melaksanakan Pentaksiran Sekolah, Psikometrik dan PAJ seperti dihasratkan?

Adakah masalah sampingan timbul daripada pelaksanaan SPPK?

DAPATAN YANG DIHASRATKAN DARI PEMANTAUAN

Adakah guru dan ibubapa menerima atau menolak SPPK dari segi:

§ Konsep

§ Kaedah Pelaksanaan

§ Jadual Pelaksanaan

§ Wajaran Peratusan PBS dan PBP

Bagaimana guru dan sekolah boleh dibantu untuk meningkatkan keberkesanan pelaksanaan SPPK?

INSTRUMEN PEMANTAUAN

Senarai semak

Soal selidik

Temu bual terbuka dan berstruktur

Pemerhatian langsung

FASILITATOR UNTUK DIHUBUNGI

norizandesa@gmail.com

arshad.aliman@lpm.moe.gov.my

hassanor.othman@lpm.moe.gov.my

LAPORAN PEMANTAUAN

Laporan kualitatif dikumpul dan dirumus mengikut pasukan, zon dan pusat.

Laporan kuantitatif dikumpul dan dianalisis di peringkat pusat.

Laporan menyeluruh disediakan oleh pusat (JNS dan LPM)

No comments:

Post a Comment