• 10 – 13 Mei 2009
• PROJEK RINTIS
• Mendapat maklumat tentang keperluan, kesesuaian dan kebolehlaksanaan dari segi
§ Sistem
§ Personel
§ Latihan
§ Prasarana
• Sekolah Rintis
§ 50 buah sekolah pada tahun 2008
§ 500 buah sekolah pada tahun 2009
• PROGRAM RINTIS
SISTEM PENTAKSIRAN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (SPPK)
• TUJUAN RINTIS SPPK
• memperkenalkan konsep SPPK bagi mewujudkan kesedaran kepada guru dan pentadbir sekolah
• mendapatkan penerimaan guru dan sekolah tentang perlunya SPPK dilaksanakan dalan sistem pendidikan
• mengkaji kebolehlaksanaan SPPK dalam sistem persekolahan semasa
• mendapatkan maklumat tentang tahap kesediaan sekolah dari segi personel, infrastruktur, murid dan ibu bapa
• PERKARA YANG DIKAJI DALAM RINTIS
• Kesediaan (pengetahuan, kefahaman dan sikap) dan kepakaran guru, pentadbir dan kakitangan sekolah, PPD dan JPN bagi melaksanakan SPPK
• Kesesuaian dan kebolehlaksanaan SPPK dalam sistem persekolahan
• Kesesuaian dan kebolehlaksanaan kaedah menyimpan rekod dan melaporkan pencapaian murid
• Kesesuaian kelengkapan infrastruktur fizikal dan ICT
• Keperluan personel dan kesesuaian struktur organisasi
• Keberkesanan bahan pentaksiran yang digunakan
• Keperluan dan keberkesanan latihan
• Keberkesanan treatment, remedial, maklumbalas dalam pertumbuhan pembelajaran murid
• Maklumat tersebut diperoleh dari
INSTRUMEN RINTIS
• Instrumen Kajian Rintis – Bahan 007
• Instrumen Kajian Kesesuaian Wajaran Pentaksiran Di Peringkat Sekolah dan Bebas Tgas Guru dalam Pelaksanaan SPPK - 005
• RINTIS PELAKSANAAN
• RINTIS PELAKSANAAN
• Membina Standard Prestasi peringkat sekolah bagi konteks/mata pelajaran/unit pembelajaran yang diajar
• Membina tugasan/instrumen untuk perkara yang hendak ditaksir (PADI)
1 Profil
2 Achievement
3 Development
4 Involvement
• Mentadbir Instrumen
semasa
Pengajaran dan Pembelajaran
• Menskor respons murid
• Melapor SECARA deskriptif /kualitatif mengikut PASSaK
1 Potensi (P)
2 Akademik (A)
3 Sosial (S)
4 Sahsiah (Sa)
5 Kebudayaan (K)
• Menggunakan Portfolio untuk merekod hasil kerja murid
• RINTIS PELAKSANAAN
• PENTAKSIRAN PSIKOMETRIK
INVENTORI PERSONALITI
PERINGKAT : TAHUN SATU
AKTIVITI : KOMUNIKASI / HUBUNGAN DENGAN ORANG LAIN
INSTRUMEN : PEMERHATIAN
Bina Instrumen:
• Sediakan satu set instrumen pemerhatian yang lengkap untuk mengetahui tahap dan kebolehan komunikasi atau perhubungan dengan orang lain bagi murid Tahun Satu.
• Pilih bentuk komunikasi yang sesuai
(Perbualan, Lakonan, Sesi soal jawab)
• Tentukan konteks
(Keluarga, Makanan, Permainan)
• Sediakan senarai semak
• Sediakan penskoran
Panduan Tadbir
• Tadbirkan Instrumen
• Sediakan pelaporan
• Beri maklumbalas
APTITUD KHUSUS
PERINGKAT : PRA SEKOLAH
AKTIVITI : MINAT
INSTRUMEN : SENARAI SEMAK
Bina Instrumen:
• Sediakan satu set instrumen senarai semak yang lengkap untuk mengetahui minat murid dalam bidang-bidang tertentu bagi murid prasekolah
• Sediakan senarai semak
(Sama ada bentuk penulisan, grafik atau media lain)
• Sediakan panduan untuk menentukan minat murid
• Sediakan kaedah penskoran
Panduan Tadbir
• Tadbirkan Instrumen
• Sediakan pelaporan
• Beri maklumbalas
INVENTORI PERSONALITI
PERINGKAT : TAHUN SATU
AKTIVITI : KERJA KUMPULAN
INSTRUMEN : PEMERHATIAN
Bina Instrumen:
• Sediakan satu set instrumen pemerhatian yang lengkap untuk mengetahui tahap dan kebolehan murid Tahun Satu dalam kerja kumpulan.
• Pilih aktiviti kerja kumpulan yang sesuai
(Jig-saw Puzzle, Gotong-royong)
• Tentukan konteks
(Rakan sebaya, Permainan)
• Sediakan senarai semak
• Sediakan penskoran
Panduan Tadbir
• Tadbirkan Instrumen
• Sediakan pelaporan
• Beri maklumbalas
• RINTIS PELAKSANAAN
• PENTAKSIRAN AKTIVITI JASMANI (PAJ)
BAHAN-BAHAN YANG DISEDIAKAN:
• Instrumen Pendidikan Jasmani Prasekolah
• Instrumen Pendidikan Jasmani Tahun 1
• Instrumen Pendidikan Kesihatan Tahun 1
• Contoh Borang Pentaksiran PAJ untuk penskoran
• Rakaman Aktiviti PAJ yang menunjukkan:
– Contoh aktiviti yang perlu ditaksir
– Contoh kaedah pentaksiran
ARAHAN TUGASAN BENGKEL:
• Fasilitator akan memainkan rakaman video untuk 10 minit.
• Para peserta diminta melihat video dan mengenal pasti aktiviti yang sepadan dengan instrumen yang disediakan.
(Nota: Video ini adalah mewakili aktiviti sebenar yang akan dilakukan oleh guru PAJ di sekolah.)
• Para peserta diminta memberikan komen tentang tahap penguasaan murid di dalam pelaksanaan aktiviti tersebut.
• Para peserta diminta merekod (1 ) dalam Borang Pentaksiran PAJ.
• Para peserta diminta menyediakan maklum balas dan sumbang saran hasil perbengkelan untuk pembentangan selama 10 minit.
• RINTIS PELAKSANAAN
• RINTIS PELAKSANAAN
• RINTIS PELAKSANAAN
• RINTIS PELAKSANAAN
• RINTIS PELAKSANAAN
• LAPORAN RINTIS - GURU
Untuk mendapatkan maklumat tentang kekuatan, kelemahan dan masalah berhubung pentaksiran sekolah dari segi:
§ Bentuk pentaksiran
§ Penghasilan instrumen pentaksiran
§ Pengendalian pentaksiran
§ Perekodan maklumat
§ Analisis
§ Kaedah pelaporan
§ Penggunaan hasil pentaksiran
• HARAPAN
Setiap warga pendidikan mengetahui/memahami bahawa KPM akan melaksanakan transformasi pentaksiran di Malaysia
• LAWATAN PEMANTAUAN
Untuk mendapatkan maklumat tentang kekuatan, kelemahan dan masalah berhubung pentaksiran sekolah dari segi:
§ Bentuk pentaksiran
§ Penghasilan instrumen pentaksiran
§ Pengendalian pentaksiran
§ Perekodan maklumat
§ Analisis
§ Pelaporan
§ Penggunaan hasil pentaksiran
• LAWATAN PEMANTAUAN
Untuk mendapatkan maklumat tentang pelaksanaan pentaksiran sekolah dari segi:
§ Personel
§ Infrastruktur
§ Murid
§ Guru
§ Ibu bapa pentaksiran
• DAPATAN YANG DIHASRATKAN DARI PEMANTAUAN
• Adakah pentaksiran yang dijalankan di sekolah masih terlalu berfokus kepada pencapaian akademik?
• Adakah format, bentuk dan instrumen pentaksiran sekolah masih mirip peperiksaan berpusat?
• Adakah sekolah benar-benar melaksanakan Pentaksiran Sekolah, Psikometrik dan PAJ seperti dihasratkan?
• Adakah masalah sampingan timbul daripada pelaksanaan SPPK?
• DAPATAN YANG DIHASRATKAN DARI PEMANTAUAN
• Adakah guru dan ibubapa menerima atau menolak SPPK dari segi:
§ Konsep
§ Kaedah Pelaksanaan
§ Jadual Pelaksanaan
§ Wajaran Peratusan PBS dan PBP
• Bagaimana guru dan sekolah boleh dibantu untuk meningkatkan keberkesanan pelaksanaan SPPK?
• INSTRUMEN PEMANTAUAN
• Senarai semak
• Soal selidik
• Temu bual terbuka dan berstruktur
• Pemerhatian langsung
• FASILITATOR UNTUK DIHUBUNGI
norizandesa@gmail.com
arshad.aliman@lpm.moe.gov.my
hassanor.othman@lpm.moe.gov.my
• LAPORAN PEMANTAUAN
• Laporan kualitatif dikumpul dan dirumus mengikut pasukan, zon dan pusat.
• Laporan kuantitatif dikumpul dan dianalisis di peringkat pusat.
• Laporan menyeluruh disediakan oleh pusat (JNS dan LPM)
No comments:
Post a Comment